
Mai mult de o treime dintre respondenți sunt de acord să plătească pentru parcările publice din Capitală, așa cum propune Primăria Chișinău. Totuși, majoritatea participanților la discuție, peste 65%, s-au declarat împotriva acestei inițiative și cred că parcările din Chișinău ar trebui să rămână gratuite, așa cum este în prezent. Sunt rezultatele dezbaterii organizate de echipa Debates.md, după ce Primăria Chișinău a prezentat publicului larg proiectul regulamentului privind parcările și parcajele cu plată pe teritoriul Capitalei. Deși de atunci au trecut mai bine de cinci luni, municipalitatea nu a înainatat, deocamdată, documentul spre aprobare Consiliului Municipal Chișinău.
La dezbaterea au participat 459 de persoane. Subiectul privind o eventuală plată pentru parcările din Capitală a generat și un șir de discuții pe pagina de Facebook a Debates.md. În timp ce unii sunt categoric împotriva acestei propuneri, alții spun că sunt de acord ca parcările publice să fie cu plată, dar cred că prețul propus de autorități este prea mare, având în vedere veniturile populației. Menționăm că varianta actuală a documentului propus de municipalitate stabilește că spațiile de parcare din Capitală vor fi împărțite în trei zone, iar o oră de staționare va costa între 10 și 20 de lei. Iată câteva dintre comentariile lăsate de internauți:
“Mai întâi transport public ca la oameni, după asta să fie parcările cu plată.”
“Parcările cu plată sunt binevenite, dar cu prețuri adecvate. 5-8 lei ora ar fi perfect.”
“Pentru început – lansarea unui plan pilot, la prețuri rezonabile situației economice interne, cu asigurarea transparenței, ordinii fiscal și bunei organizări a segmentelor de parcare.”
“Categoric împotrivă, hoți la drumul mare în plină zi.”
“E suficient doar în centru să fie cu plată.”
“Pro. Poate astfel angajații instituțiilor publice situate în centrul orașului nu vor veni la muncă cu autoturismul, astfel blocând unele străzi pe parcursul zilei. Și poate astfel, moldovenii se vor obișnui să nu parcheze autoturismele pe scările instituțiilor și să mai circule și pe jos. Sperăm doar ca din asta să nu aibă de câștigat doar apropiații conducerii primăriei și să fie un process transparent și echitabil.”
Autoritățile de la Primăria Municipiului Chișinău au anunțat în această vară că vor să introducă plăți pentru parcările publice din Capitală. Direcția Generală Mobilitate Urbană a făcut public un regulament care stabilește câți bani ar putea scoate din buzunare șoferii pentru un loc de parcare public, cum vor fi amenajate aceste spații, ce riscă conducătorii auto care vor călca pe picior greșit, dar și multe alte reguli privind organizarea sistemului de parcări publice cu plată. Cei drept, normele din acest document încă nu sunt bătute în cuie, așa cum regulamentul nu a fost, deocamdată, votat de Consiliul Municipal Chișinău. Responsabilii de la Primăria Chișinău spun că documentul va fi îmbunătățit în baza recomandărilor care vor veni din partea societății civile și experților și abia după asta va fi înaintat spre aprobare Consiliului Municipal Chișinău. Varianta actuală a documentului propus de municipalitate stabilește că spațiile de parcare din Capitală vor fi împărțite în trei zone, iar o oră de staționare va costa între 10 și 20 de lei. Vor exista și abonamente pentru diferite perioade. Cea mai mare perioadă va fi de un an și va costa între 14400 de lei și 28800 de lei. Inițiativa a împărțit în opinii locuitorii Capitalei și experții în domeniu.
